Velkommen til Noas Ark
Vi er en integreret daginstitution med to huse i Valbys Kulbanekvarter, hvor vi både har vuggestue- og børnehavebørn i begge huse. Vi har plads til i alt 167 børn, fordelt på seks vuggestuestuer og fem børnehavestuer.
I Noas Ark lægger vi stor vægt på et tæt og tillidsfuldt samarbejde med jer forældre. I kender jeres barn bedst, og vi tror på, at vi kun kan skabe de bedste betingelser for barnets trivsel og udvikling, hvis vi samarbejder.
Vi arbejder ud fra et fælles børnesyn: Børn gør det bedste, de kan. Når et barn ikke trives, reagerer eller udvikler sig som forventet, er det ikke barnet, der "gør noget galt", men derimod et tegn på, at læringsmiljøet ikke understøtter barnets behov optimalt. Det er derfor vores pædagogiske ansvar – i samarbejde med jer forældre – at justere rammerne og finde nye veje, så barnet får de bedste muligheder for at trives og udvikle sig her i Noas Ark.
Vores fysiske rammer
Noas Ark er fordelt på to huse, som ligger i kort gåafstand fra hinanden. Det ene hus ligger på Hornemanns Vænge 35-37 (Hus 1), og det andet på Centerparken 20 (Hus 2). Begge huse er ældre og charmerende bygninger, der skaber en hjemlig og tryg atmosfære for børnene og giver gode rammer for den pædagogiske hverdag.
Indendørs er stuerne organiseret omkring en fælles garderobegang, og alle stuerne har direkte adgang til legepladsen. I begge huse råder vi desuden over motorik- og værkstedslokaler, som giver mulighed for alsidige aktiviteter og for at arbejde i mindre grupper med fokus på børnenes individuelle behov og interesser.
Institutionen ligger tæt på Vigerslev Allé Station og grænser op til Kulbaneparken – Vigerslevs parken. Vi benytter os aktivt af nærområdets mange muligheder: både de lokale legepladser og de grønne områder danner ofte ramme om vores udflugter og pædagogiske aktiviteter. Derudover tager vi indimellem på længere ture, f.eks. til Zoologisk Have, teaterforestillinger eller lokale kulturtilbud som Valby Bibliotek, hvor vi ofte deltager i børnearrangementer.
Gode legemiljøer, nærværende voksne og social tænkning
Legen har en central plads i vores pædagogiske praksis, da den er en afgørende del af børns udvikling. Gennem legen udvikler børn både deres motorik, sprog, sociale kompetencer og selvforståelse. Vi ser legen som et vigtigt læringsrum, hvor børn eksperimenterer med roller, udtrykker følelser og danner relationer. Derfor prioriterer vi at være en institution, hvor legen har høj værdi, og hvor de voksne aktivt deltager – uanset om det betyder at ligge på gulvet eller kravle op i rutsjebanen.
Vi lægger stor vægt på nærværende og meningsfulde relationer mellem børn og voksne. Vi ønsker at møde børnene i øjenhøjde og skabe trygge rammer, hvor de oplever sig set, hørt og forstået. Vi tror på, at børn først tør udfolde sig og være sig selv, når de er omgivet af voksne, som selv tør være nærværende og autentiske i samværet.
Hos os er det vigtigere at være til stede i børnenes verden end at have en perfekt garderobe. Hvis en støvle mangler eller garderoben roder, skyldes det ofte, at vi har været optagede af det vigtigste: at være sammen med børnene og give dem vores fulde opmærksomhed.
Vi arbejder desuden med principperne fra Social tænkning – en tilgang, der understøtter børns sociale og emotionelle udvikling. Her hjælper vi børnene med at blive bevidste om egne følelser og behov, samtidig med at de lærer at forstå og tage hensyn til andres. Vi understøtter udviklingen af et fælles sprog for følelser og samspil, hjælper børnene med at regulere sig selv i sociale situationer, og støtter dem i at skabe positive relationer og indgå i fællesskaber.