Profil for Noas ark – Et sprogligt og relationelt læringsfællesskab
Vores vision
Vi ønsker at være en daginstitution, hvor sprog og relationer er fundamentet for børns trivsel, udvikling og deltagelse.
Et sted, hvor alle børn får mulighed for at udtrykke sig, blive hørt og forstået – og hvor sproget åbner verden og fællesskabet for dem.
Vores pædagogiske grundlag
I Noas ark ser vi sprog som nøglen til deltagelse, børnefællesskab og læring. Vi arbejder ud fra en forståelse af, at sproglig udvikling sker i meningsfulde relationer – når børn er aktive deltagere i lege, dialoger og hverdagens fællesskaber.
Vores pædagogiske praksis bygger på en anerkendende og ressourceorienteret tilgang, hvor vi ser børns sproglige udtryk som værdifulde og betydningsfulde. Vi møder børnene med nysgerrighed, og vi arbejder for at styrke både det verbale og nonverbale sprog gennem leg, kropssprog, mimik og fælles oplevelser.
Vores pædagogiske mål
Vi vil:
- Skabe sprogstimulerende læringsmiljøer, hvor børn møder et rigt og varieret sprog i både voksenstyrede og børneinitierede aktiviteter.
- Understøtte barnets sproglige, sociale og følelsesmæssige udvikling gennem dialog, fortælling og leg.
- Skabe fælles meningsskabelse gennem sproglige fællesskaber, hvor børnene oplever sig forstået, lyttet til og taget alvorligt.
- Inddrage forældrene som aktive medspillere i barnets sproglige udvikling.
- Arbejde systematisk med observation, refleksion og feedback for at udvikle og kvalificere vores sprogpædagogiske praksis.
Sådan arbejder vi med sprog i hverdagen
- Vi arbejder med sprog i alle hverdagens situationer – i garderoben, ved måltiderne, i legen og i de planlagte aktiviteter.
- Vi skaber sprogrige miljøer, hvor børnene møder fortællinger, bøger, rim og remser, symboler og skriftsprog.
- Vi anvender dialogisk læsning, fortælleposer, legekasser og sproglege som konkrete metoder.
- Vi bruger visuel støtte, så alle børn kan være aktive deltagere – uanset sprogligt niveau.
- Vi har fokus på flersprogethed som en ressource, hvor alle børns sproglige baggrund anerkendes og bringes i spil.
Faglig udvikling og refleksion
Vi arbejder i et professionelt læringsfællesskab, hvor vi løbende:
- Reflekterer over vores sprogpædagogiske praksis i teammøder.
- Bruger data fra KIDS, Sprogvurderinger, samt sprogtrappen som udgangspunkt for fælles læring og kvalitetsudvikling.
- Giver hinanden faglig feedback gennem observationer og sparring.
- Prioriterer kompetenceudvikling inden for sprog og kommunikation for alle medarbejdere.